پروسيمقاله اصلي: سيستم آموزشي پروساز نظر تاريخي ، لوترانيسم تأثير زيادي بر فرهنگ آلمان ، از جمله آموزش آن داشت. مارتين لوتر از تحصيلات اجباري حمايت مي كرد تا همه مردم به طور مستقل قادر به خواندن و تفسير كتاب مقدس باشند. اين مفهوم به الگويي براي مدارس سراسر آلمان تبديل شد. از آن زمان تاكنون مدارس دولتي آلمان به طور كلي آموزش مذهبي دارند كه توسط كليساها با همكاري دولت ارائه مي شود.
در طول قرن هجدهم ، پادشاهي پروس جز among اولين كشورهايي در جهان بود كه آموزش ابتدايي رايگان و به طور كلي اجباري را تشكيل مي داد ، متشكل از يك دوره هشت ساله آموزش مقدماتي ، Volksschule. اين نه تنها مهارتهاي مورد نياز در دنياي صنعتي اوليه (خواندن ، نوشتن و حساب) را فراهم مي آورد ، بلكه آموزش دقيق در زمينه اخلاق ، وظيفه ، نظم و اطاعت را نيز به همراه دارد. فرزندان والدين مرفه غالباً چهار سال ديگر به مدارس خصوصي مقدماتي مي رفتند ، اما عموم مردم عملاً به تحصيلات متوسطه و دانشگاهها دسترسي نداشتند.
در سال 1810 ، در طول جنگهاي ناپلئوني ، پروس الزامات صدور گواهينامه ايالتي را براي معلمان معرفي كرد ، كه به طور قابل توجهي استاندارد تدريس را افزايش داد. امتحان نهايي ، Abitur ، در سال 1788 آغاز شد ، تا سال 1812 در تمام مدارس متوسطه پروس اجرا شد و در سال 1871 به تمام آلمان گسترش يافت. اين ايالت همچنين كالج هاي تربيت معلم را براي معلمان آينده در پايه هاي عمومي يا ابتدايي تأسيس كرد.
امپراتوري آلمان
دانش آموزان سالن ورزشي در سال 1904وقتي امپراتوري آلمان در سال 1871 شكل گرفت ، سيستم مدارس متمركزتر شد. در سال 1872 ، پروس اولين مدارس متوسطه جداگانه را براي زنان به رسميت شناخت. از آنجا كه مشاغل آموخته شده جوانان باسواد را طلب مي كرد ، مدارس متوسطه بيشتري تأسيس شد و دولت تنها حق تعيين استانداردها و نظارت بر مدارس تازه تأسيس را خواست.
چهار نوع مختلف از مدارس متوسطه توسعه يافت:
يك سالن ورزشي كلاسيك نه ساله (شامل مطالعه زبانهاي لاتين و كلاسيك يوناني يا عبري ، بعلاوه يك زبان مدرن) ؛Realgymnasium نه ساله (با تمركز بر لاتين ، زبانهاي مدرن ، علوم و رياضيات) ؛يك برنامه شش ساله (بدون صلاحيت ورود به دانشگاه ، اما با امكان تبديل شدن به يك كارآموز در يكي از مشاغل مدرن صنعتي ، اداري يا فني) ؛ ويك نه ساله Oberrealschule (با تمركز بر زبان هاي مدرن ، علوم و رياضيات).با چرخش قرن بيستم ، چهار نوع مدرسه به درجه و امتياز مساوي رسيده بودند ، اگرچه از اعتبار يكساني برخوردار نبودند. [10]
جمهوري ويمار
مبلمان كلاس از 1900 (چپ) تا 1985 (راست)پس از سال 1919 ، جمهوري ويمار يك مدرسه ابتدايي و جهاني چهار ساله (Grundschule) تأسيس كرد. بيشتر دانش آموزان براي يك دوره چهار ساله ديگر در اين مدارس ادامه دادند. كساني كه قادر به پرداخت هزينه ناچيزي بودند ، به يك مدرسه ميتلشول رفتند كه يك يا دو سال اضافي برنامه درسي چالش برانگيزي را ارائه مي داد. با گذراندن يك كنكور دقيق بعد از سال چهار ، دانش آموزان همچنين مي توانند وارد يكي از چهار نوع دبيرستان شوند.